AJTP

Dél-Alföldi Régió

Kecskemétiek Görögországban

Görögországi partnerkapcsolat ápolása

Görögországba egy nemzetközi kulturális fesztiválra voltunk hivatalosak a kecskeméti Európa Jövője Egyesület  (Csiperó) szervezésében. Neos Skoposban egy nyár végi városi fesztiválon vendégszerepeltünk (aug. 21-30.), egy magyar néptánc-csokorral léptünk fel.  A kiránduláson a legrátermettebb AJ-s diákok vettek részt.

A csapatunk

A busz számára az út nagyon simán zajlott le, minden határon zökkenőmentesen átmentünk és szerencsére a várt 24 órás buszozásból ’mindössze’ csak 16 óra kerekedett ki. Ez rögtön az elején felborította a programot, mert reggelire még nem vártak minket, de a végén természetesen senki sem maradt éhesen.
A hely sok meglepetést tartogatott számunkra. Egy iskolában voltunk tantermekben elszállásolva, ahol tábori ágyakon aludtunk, már aki a forró éjszakákon és a helyi fiatalok randalírozásán el tudott aludni. Ez utóbbi minden éjszaka 2-ig tartott. Elképesztő, hogy 10-12 évesen a szülők elengedik gyermekeiket éjszaka bandázni. A másik furcsaság, hogy a számunkra deviánsnak tűnő fiatalokból milyen kedves, vendégszerető, tisztességes és nyitott felnőtt társadalom nő fel, ugyanis a görög felnőttekre ez jellemző.
Neos Skopos egy kisváros, mindössze 2500-an lakják, de regionálisan így is központi szerepet tölt be, és nyüzsgő élete inkább egy Kecskemét méretű várost idéz, kivéve, hogy itt mindenki ismer mindenkit, és az emberek segítik egymást és összefognak egy jó ügy érdekében. Számunkra nagyon furcsa volt, hogy minden este a város férfijai a központban gyűltek össze, míg a nők a saját kertjeikben csoportosultak esti pletykázásra.
Programokból szerencsére nem volt hiány. Thesszalonikiben egész napos városnézésen voltunk, ellátogattunk Serres városkába, megnéztük a Kerkini-tónál a bivalyrezervátumot. Sok-sok ókori és középkori emléket (pl. bizánci falak), több archeológiai múzeumot, kolostort tekintettünk meg. Az egyik legkülönlegesebb élményünk a Neos Skopos-i lovardához fűződik, ahol a lovakat autista és egyéb betegségekben szenvedő gyerekek terápiás kezelésére használják. Természetesen minden napra jutott egy csodáltaos tengerpart (pl. Kavala). Sok fiatal először látta a tengert, mely különös élményt jelentett számukra.

Némely fellépésünk kicsit döcögősre sikerült a helyi szervezés miatt, de ez nem árnyékolhatja be a rengeteg pozitívumot, amit a helyiek nyújtottak számunkra. A bő egy hetes fesztivál során 3 alkalommal léptünk fel és sok külföldi csoportot ismertünk meg, sok barátság szövődött. Ugyancsak elmélyült a jó kapcsolat köztünk és a vendéglátók között. Szóbeli megállapodás született arról, hogy jövő évben meglátogatják városunkat és kollégiumunkat.
Nagyon megtisztelő volt, hogy a helyi polgármester fogadást szervezett számunkra, sőt feleségével több buszos programra is elkísértek minket, így városi szinten is tapasztalhattuk azt a mérhetetlen kedvességet, ami a helyi polgárokból fakadt.