AJKSZP

AJTP

A NYUGATI VÉGEKEN

"Eőrségnek Tartománya fekszik az Országhnak Napnyugoti Szélén IN Vas Vármegyének Déli részében, dél felől közel a' Vandalusok, Napnyugot felől pedig a' Stáerek szomszédságában .... . Nap keletről határos I.N. Zala Vármegyével, ...." írja Nemes-Népi Zakál György 1818- ban az Őrségről.

Szegedi kis „aranyosainkkal”, a 9. évfolyammal, hazánknak ezt a csücskét választottuk utolsó tanulmányi kirándulásunk színhelyéül, ahol béke és nyugalom, természeti szépségek és kulturális örökségünk várt ránk.

Megismerkedtünk az őrségi falvak hagyományos kultúrájával a pityerszeri skanzenben. Megtudtuk mi az, hogy kástu, megnéztük a „kerített házat”, a hagyományos népi eszközöket. Elcsodálkoztunk a korabeli kisgyermekőrzőn és azon, hányan éltek egy igencsak aprócska házban. Megtudtuk, mi az a tóka és mi a szer, és hogy a pityerszer az valószínűleg egy madár.

Régi mesterségek nyomába eredtünk és tökmagolajat préseltünk, ma született bocikat látogattunk meg és a házi sajtkészítés titkaiba is betekintést nyertünk.

Másnap kissé nyugatabbra, a „Stáerek szomszédságába”, Ausztriába kirándultunk, ahol a festői szépségű Riegersburg várát néztük meg. Itt boszorkány múzeum örökíti meg a néhai boszorkányok sanyarú sorsát, de a lovagok világából is ízelítőt kaptunk. Ezután a Bad Gleichenbergben lévő Styrassic Parkban az ősidő elevenedett meg. A Styrassic Park az egyik legérdekesebb szabadtéri múzeum, ahol öthektáros területen, gyönyörű erdőben, életnagyságú, valósághű modelleken mutatják be a dinoszauruszok történetét, megjelenésüktől a kipusztulásukig. A látogatókat itt földrengés és vulkánkitörés szimulátor és egy „megelevenedett” dinoszaurusz is szórakoztatja.

Utolsó napunkat az Őrségben kis túrával zártuk a veleméri Szentháromság-templomba. Az Árpád-kori templom hazánk legkülönlegesebb temploma, valóságos építészeti remekmű. Rejtély, hogyan tudták ilyen pontossággal megtervezni, hogy a beáramló fény mindig az adott ünnephez kötődő szentet világítsa meg. Mindenki számára aktuális üzenete a templomnak, hogy csak egy freskót nem ér soha a fény – a pokol erőit, az ördögöket.

„Eorségnek Tartománya” még számos szépséget tartogat, melyeket másoknak is szíves figyelmébe ajánljuk. Mi emlékeink freskóját gazdagítottuk vele.