AJTP

Beszámoló

Olaszországi vakáció diákszemmel
2011. július másodikán 16 óra 30 perckor kezdtünk gyülekezni a Gulyás Pál Kollégium előtt. Hatalmas csomagjainkkal, útra készen, és persze merő kíváncsisággal készültünk az elindulásra. Miután mindenki megérkezett, fájó búcsút vettünk a szeretteinktől és Debrecentől, és 17 órakor kezdetét vette az élményekkel dús és gazdag egy hétig tartó tanulmányút. A rövid, technikai jellegű megállóktól eltekintve, folyamatosan haladtunk a Budapest – Székesfehérvár – Nagykanizsa – Maribor – Ljubljana – Trieszt – Velence – Pisa – Firenze – Róma útvonalon. Az autóbuszon Lakó Zsigmond (aki a Tóth Árpád Gimnáziumban olasz nyelvet tanít és a csoportból számos diák volt a tanítványa) játékos vetélkedővel hangolt rá bennünket Olaszországra. Ötlete nagyon hasznosnak és praktikusnak bizonyult, hisz könnyebben vészeltük át a hosszú utazást, továbbá nagy segítséget nyújtott ismereteink felelevenítésében és bővítésében. Kissé bágyadtak voltunk a folytonos autóbuszozás, és a járművön töltött éjszaka miatt is. Tanár úr igyekezett a játékra hangolni bennünket, s narancs- és marcipán ízű szeletekkel jutalmazta mindenki lelkes munkáját. A közel 18 órányi, hosszadalmas utazást filmnézéssel, beszélgetéssel, a helyi sajátosságokkal ismerkedve töltöttük el. Végre felvirradt a vasárnap, aztán 10 óra tájban megérkeztünk a reneszánsz kor „Athénjébe”, Firenzébe.

Gyalogosan ismerkedtünk a Dómmal és a Campanile-vel, a Palazo Vecchio-val és a Medici-ek által épített szépséges belvárossal.

A firenzei Dóm (Cattedrale di Santa Maria del Fiore) építése 1294-ben kezdődött. A munkálatokat Arnolfo di Cambio, később Giotto vezette. 1357-ben az eredeti tervet kibővítették. Brunelleschi 1420-ban a kupolát készítette el. A 40 métert meghaladó fesztávolságú, nyolcszög-alaprajzú tér fölé kettős héjú kupolát emelt.
A Dómot 1436-ban szentelték fel. A homlokzat márványburkolatát csak  1887-ben fejezték be.

A Harangtorony (Campanile vagy Campanile di Giotto) 1334-ben készült a 84,7 méteres, gótikus harangtorony, melyet márványlapok díszítenek. A köznép ma is Giotto tornyának hívja, annak ellenére, hogy Giotto az építkezés közben meghalt, s így mások, Andrea Pisano és Francesco Talenti, folytatták és fejezték be a munkát.
Nyugati oldalát Donatello szobrai, déli és északi oldalát Andrea Pisano szép domborművei ékesítették. Ma ezeknek az alkotásoknak csak a másolatait láthatjuk a Campanile homlokzatán, az eredeti műveket a Dóm múzeumában őrzik.

Santa Maria Novella templom (Chiesa di Santa Maria Novella) Firenze egyik legszebb gótikus temploma, csodaszép márványhomlokzattal, Massaccio, Ghirlandaio és Filippino Lippi pompás freskóival.
A templomot, valamint a mellette elhelyezkedő kolostort a domonkosok alapították meg a 13. század első felében.
A homlokzat díszítése félbe maradt. Csak a 15. században egészítette ki a márványburkolatot Leon Battista Albert a felső résszel.

A művész Giovanni Rucellai megbízásából dolgozott, ezért a díszítőelemek közé beillesztette a megrendelő nevét és címerét is.

Palazzo Vecchio vagy Palazzo della Signoria: Firenze Városházája, megépítésétől kezdve innen irányítják Firenze életét. A köztársasági kormánynak, később I. Cosimo nagyhercegnek a székhelye. 1299-ben Arnolfo di Cambio kezdi építeni. 94 méter magas tornyával Firenze második legmagasabb épülete. A homlokzaton a város legfontosabb címereit láthatjuk, többek között a firenzei liliomot. A 16. század második felében a Mediciek átköltöznek a Pitti palotába, s így válik “Öreg palotává” az épületet, azaz a Mediciek régi rezidenciájává.

Miután megismertük a város fő nevezetességeit, 14:30-kor ellátogattunk az Uffizi Képtárba (Galleria degli Uffizi). A palotát 1560-tól 1574-ig Giorgio Vasari építette kormányzati célokra. Az Uffizi-képtár alapját a Mediciek gyűjteménye képzi. Egyike a világ leggazdagabb képtárainak. Különlegesen gazdag festmény és antik szoborgyűjteménye. Az alkotások között Giotto, Simone Martini, Piero della Francesca, Beato Angelico, Filippo Lippi, Botticelli, Mantegna, Correggio, Leonardo, Raffaello, Michelangelo, Caravaggio műveit is láthatjuk. Német és flamand mesterek alkotásai – Dürer, Rembrandt, Rubens – ugyancsak szerepelnek a képtár anyagában.

Helyi járatú busszal érkeztünk a szállásunkra, mely Firenzétől néhány kilométerre volt az Internazionale Village-ban.

Megvacsoráztunk, majd elfoglaltuk a bungalóinkat. Volt, aki lepihent, mások pedig a helyi bárban beszélgetve, ismerkedve töltötték az estét.

(A képen Lukács Brigitta, Bucskó Rita és Kapás Vivien látható, a TÁG 11. H. osztályos tanulói.)

Másnap, reggeli után bepakoltunk az autóbuszba és tovább utaztunk Pisába, mely valaha Itália egyik legjelentősebb tengeri hatalma volt. A Csodák tere Olaszország egyik legszebb tere, itt található a román stílus három lebilincselően szép alkotása: a keresztelőkápolna, a székesegyház és a híres Ferde torony (a székesegyház harangtornya). Szokás szerint, itt is számos képet készítettünk, illetve ajándékot vásároltunk.  Innen folytattuk utunkat Ostiába, ahol megmártózhattunk a Tirrén tenger vizében. Kissé hűvös volt az idő, és idővel az eső is eleredt, de a hangulatunkat még ez sem tudta elrontani.

A strandolást követően, a kora esti órákban megérkeztünk Rómába, a Roma Camping Village-ban.

Itt a Ciao Bella étteremben került sor a vacsorára, majd elfoglaltuk szállásunkat a bungalókban. Éjjel, akinek még volt ereje egy kis éjszakai életre, táncra, ismerkedésre, jó hangulatra, annak a Ciao Bella bárjában lehetősége volt erre.

Kedden ugyanitt reggeliztünk, majd a Vatikán felé vettük az irányt.

(A képen Pekker Barbara és Jóni Alexandra a TÁG 12. H. osztályos tanulói láthatók) A Szent Péter-bazilika a kereszténység legnagyobb temploma. Annak a fényes ókeresztény bazilikának a helyén áll, melyet Constantinus császár építtetett 324-ben a szent apostol tiszteletére. Az ősi székesegyház falai a középkor végére omladozni kezdtek, ezért Bramante kapott megbízást új főtemplom építésére. Dolgozott rajta Raffaello, B. Peruzzi, A. Sangallo, végül Michelangelo is.

További ismertető Vatikánvárosról: A Vatikán a katolikus egyház állama. A Vatikán a legkisebb független állam a világon terület és lakosság szempontjából is.

Róma, Olaszország fővárosa teljes egészében körülveszi. A Vatikán szolgál a Szentszék függetlenségének biztosítékául.

(A fenti képen a cikk írója látható a Szent Péter téren.)

A Vatikán államformája teokratikus monarchia], abszolút uralkodója a pápa, aki a végső és legfőbb joghatóság mind a Vatikánváros, mind pedig a katolikus egyház vonatkozásában. A pápa jogainak egy részét különböző hivatalai útján gyakorolja (főleg a bírói és végrehajtói jogköröket).

(A képen: kilátás az Angyalvárból)

Előbb az Angyalvárat „hódítottuk meg”, majd 13 órakor az „Angyalok és démonok” c. film másik helyszínére, a Vatikáni Múzeumba érkeztünk. A Sixtus Kápolna megtekintése után a Szent Péter Bazilikában zárult a program. A Vatikánban fejhallgatón keresztül hallgattuk az információkat, melyeket magyar származású, nagyon tehetséges, idegenvezetőnk közölt.

Szállásunkon újabb ízletes vacsora várt bennünket, majd kellemesen, pihenéssel, és a kemping medencéjében való fürdőzéssel teltek a késő esti órák.

Szerdán (5. nap) reggeli után az antik Rómában folytattuk a városnézést. Legelőször a San Pietro in Vincoli templomot kerestük fel, majd némi sorban állás után beléphettünk a Colosseumba.

(A képen: a San Pietro in Vincoli előtt az idegenvezetőt hallgatjuk.)

Innen a Capitolium dombra vezetett utunk, közben láttuk Traianus oszlopát, a Forum Romanumot, a császári fórumokat, a Victor Emanuel emlékművet.

A Capitoliumról a Piazza Navona és a Campo dei Fiori érintésével jutottunk el a Római Magyar Akadémiához. Innen a Tevere partján sétáltunk el Circus Maximus közelében lévő metróállomásig, hogy azután a szállásunkon pihenjük ki a tartalmas nap fáradalmait.

Csütörtökön reggeli után folytatjuk a városnézést Rómában. Először a Santa Maria del Popolo templomban néztünk meg híres freskókat, majd a Pincio parkból pillantottunk rá a város panorámájára.

Rövid séta után értük el a Spanyol lépcsőt, s annak tövében ittunk a szökőkút forrásvizéből, mely a legenda szerint örök életet ad annak, aki belekóstol.

Innen a Trevi kúthoz vezetett utunk, majd hosszabb gyaloglás után előbb a Santa Maria Maggiore templomot, majd újabb gyaloglás után a San Giovanni in Laterano bazilikát látogattuk meg.

Pénteken reggeli után bepakoltunk az autóbuszba, majd indultunk Punte Sabbioni-ba. 16 órakor áthajóztunk az Adriai-tengeren Velencébe.

Velencében gyalogos városnézés keretében a nevezetességeket megtekintettük: Voltunk a Szent Márk téren, láttuk a Harangtornyot, betértünk a Szent Márk Bazilikába, megcsodáltuk a Doge palotát, vásároltunk a Rialto bazárjában, fényképezkedtünk Sóhajok hídjánál.

Majd késő este megvacsoráztunk Jesoloban, és a Hotel Nuovo Express szállodában tértünk nyugovóra

Szombaton pedig szomorkásan pakoltunk be az autóbuszba, és indultunk Szlovénián keresztül Magyarországra. Megálltunk Balatonfenyvesen a Hubertus-Hof étteremben vacsorázni. Majd éjféltájban értünk Debrecenbe. Nagyon tartalmas volt ez a kirándulás sok szabadprogrammal. Jutott időn nézelődni, vásárolni, megkóstolni a nagyon finom olasz fagylaltot, pizzát enni, cappucino-t inni és – ami a legfontosabb: jól érezni magunkat. Az utcák árusok nélkül nem is léteztek.:) Miközben utaztunk Magyarországra az úton ismét voltak vetélkedők, filmeket néztünk, jókat beszélgettünk, nevettünk, énekeltünk. Nagyon jó hangulatban telt el az a pár óra is. Ezt a kirándulást a 12. H. osztály részére szervezték, én viszont a 11. H-ba járok. Osztálytársaimmal lehetőséget kaptunk arra, hogy pályázhassunk erre az útra. Lukács Brigitta, Kapás Vivien és én megnyertük a pályázatot. Szerintem Olaszország csodálatos ország, és ezzel a kirándulással én is többnek érzem magam. Köszönöm mindenkinek, hogy részt vehettem, elsősorban Barabás Attilánénak, a Gulyás Pál Kollégium igazgatónőjének, aki lehetővé tette számunkra ezt az utat.